Studia podyplomowe z SQL i BI pt. "Analityka danych z wykorzystaniem języka SQL (MS Access i Oracle) oraz narzędzi Business Intelligence (Power BI i Tableau)".

Trwają zapisy na studia. Decyduje kolejność zgłoszeńWięcej informacji na stronie studiów:

https://www.wne.uw.edu.pl/kandydat/studia-podyplomowe/analityka-danych-z-sql-i-business-intelligence

Strona z informacjami dotyczącymi studiów podyplomowych, m.in.:

  • regulamin studiów
  • program studiów
  • terminy zjazdów
  • kontakt z prowadzącymi
  • zasady zaliczenia

Opis kursu:

Celem zajęć jest przedstawienie zagadnienia relacyjnych baz danych oraz poznanie programu MS Access.

Tematyka kursu:

  • Budowa programu MS Access - wstążka, przegląd funkcji i możliwości programu, podobieństwa i różnice pomiędzy Accessem i Excelem;
  • Tabele - wprowadzenie do środowiska tabel, zasady tworzenia i modyfikacji tabel, właściwości obiektów, typy danych, podstawowe operacje na danych, klucze, import danych do Accessa, połączenie arkusza Excelowego z Accessem;
  • Transformacja danych - usuwanie duplikatów w bazach danych, uzupełnianie braków danych, praca na polach tekstowych (funkcje tekstowe, łączenie tekstów, zmiana wielkości liter, wyszukiwanie i zastępowanie tekstu), proste obliczenia, funkcje przetwarzania dat;
  • Relacyjne bazy danych - definicja, omówienie struktury relacyjnej bazy danych, zalety przechowywania informacji w wielu tabelach, porównanie relacyjnej bazy i płaskiego pliku, typy relacji w bazach danych;
  • Kwerendy - wstęp do kwerend, kwerendy agregujące wraz z funkcjami agregacji, kwerendy funkcjonalne (tworzące tabele, usuwające, dołączające, aktualizujące), kwerendy krzyżowe;
  • Pola obliczeniowe - używanie funkcji w MS Access, porównanie funkcji arkuszowych Excela i Accessa;
  • Analiza warunkowa - kwerendy z parametrem, funkcje warunkowe (IIf, Switch);
  • Język SQL - wprowadzenie do języka SQL, instrukcja SELECT, klauzula WHERE, grupowanie przy pomocy klauzuli GROUP BY oraz HAVING, sortowanie za pomocą ORDER BY, tworzenie aliasów, kwerendy funkcjonalne, kwerendy specjalne (UNION, CREATE TABLE, ALTER TABLE);
  • Raportowanie - tworzenie raportów, formatowanie warunkowe, wizualizacja danych, tabele i wykresy przestawne w Ms Access.

Uwaga:

Ten kurs dostępny jest również w formie otwartej w ramach partnerstwa z LabMasters. Szczegółowe informacje dostępne są na stronach:

Opis kursu:

Celem części pierwszej zajęć jest przedstawienie bazy Oracle oraz nabycie praktycznej znajomości języka SQL oraz budowy zapytań. Celem części drugiej zajęć jest poszerzenie wiedzy na temat baz danych w taki sposób, aby uczestnicy byli w pełni gotowi do wydajnego przetwarzania danych w języku SQL w praktyce.

Tematyka kursu:

    • Relacyjne bazy danych i język SQL - wprowadzenie do relacyjnych baz danych, język SQL, instrukcje DML i DDL, rodzaje obiektów w bazach danych oraz typy danych w bazach danych. Zapoznanie się z programem SQL Developer;
    • Tworzenie podstawowych zapytań - słowa kluczowe, składnia poleceń, zastosowanie aliasów kolumn i tabel, operatory porównania i logiczne, grupowanie danych;
    • Modyfikacja tabel - dodawanie, usuwanie, aktualizowanie rekordów w bazie danych; 
    • Przydatne funkcje wbudowane - funkcje znakowe, numeryczne, konwertujące, dat. Składowanie oraz przetwarzanie dat i czasu w bazie danych.

    • Łączenie danych z wielu tabel - sposoby łączenia tabel, rodzaje złączeń, operatory zbiorowe.;
    • Podzapytania jednowierszowe, wielowierszowe, skorelowane;
    • Analiza danych - funkcje analityczne: klasyfikujące, raportujące, rankingu. Wielowymiarowe grupowanie.

Uwaga:

Ten kurs dostępny jest również w formie otwartej w ramach partnerstwa z LabMasters. Szczegółowe informacje dostępne są na stronach:

Opis kursu:

Celem zajęć jest odwzorowanie dnia z życia analityka danych poprzez warsztaty z uczestnikami i uzyskiwanie odpowiedzi na podstawie danych na przykładowe pytania biznesowe.

Tematyka kursu:

    • Optymalizacja zapytań SQL - istota indeksów w bazie danych. Porównanie wydajności różnych konstrukcji;
    • Widoki – cel i korzyści ze stosowania, składnia, praktyczne przykłady. Materializacja widoku. Tabele tymczasowe;
    • Studium przypadku – budowa raportu analitycznego w MS Excel w oparciu o informacje uzyskane z bazy danych;
    • Weryfikacja hipotez biznesowych i budowa odpowiedzi na pytania biznesowe poprzez analizę i agregacje danych analitycznych.

Uwaga:

Ten kurs dostępny jest również w formie otwartej w ramach partnerstwa z LabMasters. Szczegółowe informacje dostępne są na stronach:

Opis kursu:

Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z tematyką wizualizacji danych oraz istoty raportowania zarządczego i jego automatyzacji. Omówione zostaną wbudowane narzędzia MS Excel pozwalające na budowę kokpitów menedżerskich i zaawansowanych wizualizacji.

Tematyka kursu:

    • Power Query - import różnego rodzaju formatów danych (skoroszyty Excel, pliki tekstowe, pliki csv, bazy Accessowe), automatyzacja odświeżania importu, zapis importu do arkusza lub modelu danych, przekształcenia zaimportowanych danych – operacje na kolumnach zawierających daty, dane liczbowe i tekstowe, transformacja układu danych (transpozycja, narzędzie anulowania przestawiania kolumn), definiowanie niestandardowych pól, łączenie danych i tabel;
    • Power Pivot - konstruowanie modelu danych na podstawie różnych źródeł danych, tworzenie relacji, wstawianie samodzielnie zdefiniowanych pól i elementów obliczeniowych, tworzenie tabel przestawnych opartych na modelu danych, język DAX;
    • Power Map - wbudowane narzędzie geolokalizacji, wczytywanie własnych map, odpowiednie przygotowanie danych do map, tworzenie różnego rodzaju wizualizacji danych na mapach i zarządzanie ich elementami, praca na danych na poziomie państw, województw oraz powiatów (uczestnicy otrzymają specjalnie przygotowane mapy do własnego użytku), zapisywanie map w sposób tradycyjny i w formie filmów MP4;
    • Power View (dodatkowe) - tworzenie interaktywnych dashboardów na podstawie modelu danych, wstawianie tabel z danymi, wizualizacje danych na mapach, prezentacje danych na wykresach
    • Zadanie aplikacyjne, kompleksowo wykorzystujące zagadnienia poznane na kursie.

Uwaga:

Ten kurs dostępny jest również w formie otwartej w ramach partnerstwa z LabMasters. Szczegółowe informacje dostępne są na stronach:

Opis kursu:

Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy z programem Power BI oraz tematyką Business Intelligence w otoczeniu biznesowym.

Tematyka kursu:

    • Import i przekształcanie danych - import różnego rodzaju plików z danymi (m.in. skoroszyty MS Excel, pliki testowe, pliki csv), wczytywanie danych z folderów. Przekształcenia i transformacje danych z uwzględnieniem różnego rodzaju zmiennych (m.in. operacje na liczbach, tekstach i datach), filtrowanie i sortowanie, zamiana wartości, grupowanie, transponowanie, zmiana układu danych, scalanie i dołączanie danych;
    • Tworzenie modelu danych - tworzenie modelu danych z wykorzystaniem relacji. Podstawy języka DAX – tworzenie kolumn obliczeniowych i miar. Wykorzystanie KPI (ang. Key Performance Indicators – Kluczowe Wskaźniki Wydajności);
    • Wizualizacje danych - tworzenie interaktywnych raportów z uwzględnieniem różnych typów wykresów (w tym wizualizacji danych geograficznych). Fragmentatory i filtry. Filtrowanie raportów na różnych poziomach (wizualizacji, strony i całego raportu).

Uwaga:

Ten kurs dostępny jest również w formie otwartej w ramach partnerstwa z LabMasters. Szczegółowe informacje dostępne są na stronach:

Opis kursu:

Celem pierwszej części zajęć jest poznanie oprogramowania Tableau oraz omówienie kolejnych metod ich wizualizacji w zależności od kategorii problemu analitycznego i biznesowego. Celem drugiej części zajęć jest pogłębienie wiedzy dotyczącej Tableau oraz zaawansowane wykorzystanie programu do rozwiązania problemów biznesowych.

Tematyka kursu:

    • Podstawy pracy w Tableau - budowa programu, import danych, terminologia, wykresy kolumnowe, filtrowanie danych, sortowanie danych, tworzenie grup i hierarchii;
    • Wykresy i tabele w zastosowaniach biznesowych - wykresy kombi, wykresy punktowe, geograficzne mapowanie danych, tabele danych, tabele podświetlone, mapy cieplne. Kontekst biznesowy, wybór odpowiedniego narzędzia;
    • Pola obliczeniowe i dashboardy interaktywne - pola obliczeniowe, funkcje tekstowe, funkcje dat, wykresy kołowe, mapy drzew, dashboardy, dashboardy interaktywne, storytelling (opowiadanie historii przy pomocy danych), publikacja raportów;
    • Łączenie danych z wielu tabel, źródeł danych przy pomocy połączeń typu join oraz union;
    • Tworzenie zaawansowanych wykresów (słupek w słupku, wykres pociskowy);
    • Tworzenie zaawansowanych obliczeń do modyfikacji danych do analizy;
    • Zastosowanie technik statystycznych do analizy danych;
    • Zastosowanie parametrów;
    • Zaawansowane mapowanie geograficzne, własne mapy, niestandardowe mapy, mapowanie danych nie geograficznych;
    • Tworzenie dashboardów w oparciu o najlepsze praktyki;
    • Program Tableau Online - obsługa serwera Tableau Online, zarządzanie rolami, administracja serwerem.

Uwaga:

Ten kurs dostępny jest również w formie otwartej w ramach partnerstwa z LabMasters. Szczegółowe informacje dostępne są na stronach:


Opis kursu:

Celem zajęć jest przedstawienie zaawansowanych technik stosowanych w procesie przygotowywania raportów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na optymalizację wydajności raportu, dobre praktyki, przejrzystą dla odbiorcy wizualizację danych oraz upublicznianie analiz w formie interaktywnej na portalu Power BI Service.

Tematyka kursu:

    • Konfiguracja środowiska pracy - konfiguracji środowiska pracy w Power BI Desktop, narzędzia wspierające pracę w Power BI;
    • Łączenie z różnymi źródłami danych - połączenie z bazami danych (Oracle), łączenie z danymi w usłudze Power BI Service (Dataflow, Dataset);
    • Optymalizacja i redukcja zapytań Power Query oraz modelu danych - bsługa ładowania tabel, budowa słowników, obsługa duplikatów, teoria budowy modelu danych (tabele faktów, wymiarów oraz dodatkowe), typy relacji oraz zarządzanie nimi, tworzenie zaawansowanych kolumn niestandardowych;
    • Zaawansowane funkcje języka DAX - konteksty wiersza oraz filtrowania oraz ich zmienianie, tworzenie zaawansowanych miar i kolumn obliczeniowych (z użyciem poleceń takich jak CALCULATE, SUM, SUMX, FILTER, ALL, SELECTEDVALUE, RELATED, USERELATIONSHIP, DATEADD, DATESYTD, SUMMARZECOLUMNS), budowa funkcji w DAX (wykorzystanie składni VAR + RETURN), tworzenie miar z wykorzystaniem funkcji IF oraz SWITCH, tworzenie miar tekstowych, formatowanie kodu DAX;
    • Efektywna wizualizacja danych - dobór kolorystyki, planowanie układu raportu, wbudowane automatyczne przyciski i nawigatory, wykorzystanie zakładek i widoku wyboru w tworzeniu dynamicznych wizualizacji (dynamiczny panel filtrowania), opcja Field Parameters, tworzenie objaśnień (Tooltips), wykorzystanie panelu analitycznego w wizualizacjach (dodawanie stałych linii, prognozowanie danych, wykrywanie anomalii), efektywna praca z tabelami i macierzami, zaawansowane wizualizacje (drzewo dekompozycji, Q&A i Key Influencers, Smart Narrative, niestandardowe wizualizacje);
    • Dobre praktyki w tworzeniu raportów - dostosowywanie raportów do potrzeb biznesu, porady z rzeczywistych biznesowych zastosowań;
    • Usługa Power BI Service - publikacja raportów, role i uprawnienia użytkowników, Row-Level Security, zarządzanie odświeżaniem danych, budowa dashboardów analitycznych.

Uwaga:

Ten kurs dostępny jest również w formie otwartej w ramach partnerstwa z LabMasters. Szczegółowe informacje dostępne są na stronach: